%s rendelése

A reflux okai

A reflux létrejöttében nagy szerepet játszanak az alkati adottságok, de bizonyos ételek, italok és gyógyszerek is elősegítik a kialakulását. A nehéz, zsíros ételek, a kávé, a fekete tea, a csokoládé, az erősen fűszerezett, csípős ételek, valamint a savakban dús gyümölcsök el tudják ernyeszteni a gyomor záróizmát, kedvezve a gyomorsav visszafolyásának.

A szénsavas, cukros üdítők és az alkoholos italok ugyancsak növelik a reflux kialakulásának esélyét, valamint a már meglévő reflux tüneteit súlyosbítják.  Ezen kívül léteznek olyan gyógyszerek, amiknek szedése során mellékhatásként jelentkezhet reflux. A leggyakrabban alkalmazott ilyen gyógyszerek a nem-szteroid gyulladáscsökkentők (NSAID), valamint bizonyos nyugtatók, asztmaellenes gyógyszerek és szívgyógyszerek. A NSAID típusú gyógyszerek többségének a hatóanyaga savas kémhatású, így a gyomorban lévő amúgy is savas közeget tovább savasítják, amire a gyomornedv fokozott termelésével válaszol szervezetünk.

Az asztmaellenes gyógyszerek, a szívgyógyszerek és a nyugtatók pedig bizonyos esetekben csökkentik a záróizom tónusát, ennek következtében a gyomorsav akadály nélkül kúszhat felfelé a nyelőcsőben.

Hajlamosító tényezőként érdemes megemlíteni az elhízást, az ülőmunkát,a derékban szoros ruhákat és a terhességet. Mindegyik esetben a gyomort a normálisnál nagyobb nyomás éri, hol alulról, hol oldalról. Ilyenkor megoldás lehet a felesleg leadása, ülőmunka esetén javasolt óránként 5-10 percre felállni és sétálni, valamint viseljünk bő, kényelmes ruhákat. Terhesség esetén szintén a hasűri nyomásfokozódás a reflux oka, ebben az esetben a reflux meg szokott szűnni a szülés után.

Ha a fizikai hatásokat kizártuk vagy kezeltük és továbbra is refluxxal küzdünk, akkor célszerű megvizsgálni a lelkiállapotunkat. Fokozott stressz, idegesség hatására általában az emésztőrendszerünk reagál elsőként. Van, akinél az idegeskedés hasmenést vagy székrekedést okoz, sokszor viszont reflux formájában képeződik le a stressz. Ha ismerjük a stressz okát, akkor a legegyszerűbb azt megszüntetni, amennyiben ez nem lehetséges, sokat segíthet, ha például meditálunk vagy elsajátítunk relaxációs technikákat. Járjunk rendszeresen jógázni vagy keressünk egy olyan tevékenységet, ami nyugtatólag hat ránk!

Még nem érkezett értékelés. Légy te az első!